ALLEEN DE POPEYE KAN HET!

Het zusterbedrijf van Zoev City,PK Waterbouw, ontwikkelde een speciaal schip voor het afbreken van drie bruggen op de Vijzelstraat zodat er geen kranen en ander wegtransport hoeft plaats te vinden.

Bij het plannen voor de renovatie van drie bruggen op de Vijzelstraat kwam de visie om al het transport over water uit te voeren. Het inzetten van kranen en vrachtwagens op de weg is zo goed als onmogelijk door de slechte funderingen van de bruggen en de kademuren. Ook zal de doorstroming van verkeer over de Vijzelstraat enorme hinder gaan ondervinden en zal de stad erge last hebben van de vele vrachtwagens die af en aan rijden met zwaar transport.

PK Waterbouw, die in opdracht van en gezamenlijk met K_Dekker de uitvoering van het vervangen van de bruggen deelt, kwam met dé oplossing en bouwde met een sterk staaltje inventiviteit en ondernemerschap een speciaal schip. Een bestaande ruimschuit werd omgebouwd tot een ware krachtpatser en kreeg daarom de naam Popeye. Het schip vaart onder de bruggen en doormiddel van een hydraulisch vijzel systeem is het schip in staat de voorgezaagde brugdelen op te tillen en af te voeren. Met een kraan op het water worden de brugdelen van de Popeye naar een andere ruimschuit overgeheveld voor het transport, over het water, naar de verwerkers in het westelijk havengebied.

De Popeye kan brugdelen tot 6 ton tillen, een ruimschuit kan in één transport 45 tot 70 ton meenemen zonder daarvoor de binnenstad te belasten. Buiten de winst dat er geen vrachtverkeer plaatsvindt in de binnenstad is er veel ruimte en rust op de bouwplaats en blijft verkeer op de straat en grachten mogelijk.

Het was voor PK Waterbouw een flinke puzzel om uit te meten waar het schip aan moest voldoen. Zo hebben de bruggen zijdoorgangen die smaller zijn dan het middenstuk. En voor extra drijfvermogen ontwikkelde PK Waterbouw extra drijvers die af- en aangekoppeld kunnen worden. Ook heeft de stempel op het schip de mogelijkheid om te draaien. De brugdelen worden eerst haaks van de boot opgetild en daarna met uiterste precisie vaart de boot achteruit en wordt het brugdeel in de lengte van het schip gedraaid. Dit vraagt echt om een enorme precisie want om en rond de bruggen lopen leidingen (gas en water) die volop in gebruik zijn en absoluut geen schade mogen oplopen.

Al met al is de investering in het schip, PK Waterbouw investeerde ongeveer 250 K in het schip, vooral een investering in de toekomst. Het overgrote deel van de bruggen die in Amsterdam gerenoveerd moeten worden kunnen met deze werkwijze aangepakt worden waardoor de overlast in de binnenstad tot een minimum wordt teruggebracht.

Opnieuw wordt aangetoond dat transport over het water een welkom alternatief is voor de stad Amsterdam. Wat een enkel schip, zoals de Popeye, aan oplossingen kan bieden is een enorme aanwinst voor het herstel van de bruggen en kades in de binnenstad. Maar er is nog meer te doen. Zo werkt PK Waterbouw samen met Zoev City aan de verduurzaming van dit transport. Denk aan het inzetten van elektrische, emissieloze schepen en het werken met drijvende accu’s die met Diesel aangedreven aggregaten vervangen. Het streven is om in de nabije toekomst deze verduurzaming te realiseren en zo het transport over water niet alleen als goed alternatief te zien maar vooral als het schoonste alternatief.